Wandelcoach?!?  Waarom ?

Na 17 jaar werken zowel in sociaal cultureel werk als in de kinderopvang, waaronder een eigen natuur bso  te hebben gehad , staan voor mij 3 noodzakelijkheden bovenaan mijn lijst om het mogelijk te maken, te begrijpen hoe een ander zich voelt .

Namelijk ruimte om zelf te bepalen wat je wilt vertellen , fysiek bezig zijn met succesmomenten en 1 duidelijke manier van ondertitelen om verschil te kunnen in  het aanleren van gewenst gedrag.

Vooral kinderen vanaf 7 jaar zijn bewust van wat ze voelen maar hebben nog niet de woorden om duidelijk te maken  hoe ze de wereld om hen heen ervaren. Laat staan dat ze beseffen dat de wereld om hen heen verwachtingen heeft hoe zij zich dienen te gedragen in een groepssituatie of zonder ouderlijk toezicht.

Er word vaak gezocht naar een bepaalde diagnose om het "ongewenste" gedrag te verklaren. Vaak is het naampje niet belangrijk op het start moment van onderzoeken maar des te meer het hebben van  begrip van eigen gedrag. Letterlijk een  stap vooruit naar een route om de gewenste gevolgen in zicht te krijgen. Simpel gezegd;" Rust te creëren in hoofd en lijf om weer vanuit  je hart te kunnen leven" i.p.v overleven in een soms overprikkelende wereld.

Zelfs na het verkrijgen van zicht op het concrete probleemgedrag blijkt dat dit gedrag afhankelijk is van de personen en omgeving waar het kind zich in bevind. Bij een goede aanpak is een samengestelde coaching manier noodzakelijk.  Helaas bestaan er veel ongeschreven verschillen in de tegenwoordige opvoedstijlen waardoor het voor kinderen lastiger is om allemaal hetzelfde om te gaan met invloeden om hen heen. Denk aan groepsdruk onder leeftijdsgenoten,  manier van prikkelverwerking maar ook eigen karakter eigenschappen zoals: verlegen zijn of juist heel mondig jezelf uitten,   ervoor zorgen dat je anders benaderd word dan in je vertrouwde thuissituatie. 

 

 

Coaching manier STAP VOORUIT

  • Als wandelcoach start ik met een inleidend gesprek met ouders eerst zonder kind "aan tafel". Hierbij zullen we het vooral hebben over de reden waarom er hulp gezocht word en wat er al gedaan is. Daarna spreken we de datum af waarop het eerste gesprek met het kind plaats gaat vinden. We spreken buiten af en je mag als ouder op afstand erbij zijn als het kind het nog wat spannend is. 

 

  • In het eerst gesprek met het kind is het vooral elkaar leren kennen en zal ik gerichte vragen stellen wat het kind zelf vind van het onderwerp wat ouder heeft aangegeven. Natuurlijk doe ik dit op kinderniveau en zonder druk op het kind te leggen.
  • Hierna zal ik afspraken met het kind voor een leuke thuis opdracht en maken we een afspraak voor het tweede gesprek die alleen met het kind plaats vind.

 

  • Na het tweede gesprek met het kind vind een gesprek plaats met ouder en kind waarin we bespreken wat we ontdekt hebben en vooral wat het plan Stap vooruit inhoud.  Er word besproken welke vorm van coaching nodig is en welk concreet leerdoel  wenselijk is. Samen besluiten we de voortgang van het behandelplan. Het is mogelijk om een observatie op school of thuissituatie te doen indien meer informatie nodig is,

Wat is er nodig om de situatie om te kunnen buigen naar een positieve leeromgeving en/of veranderingen?

 Per kind verschilt de start van het begeleiden. Het ene kind kan baat hebben bij individuele   begeleiding terwijl een ander kind juist baat heeft bij groepscoaching met leeftijdsgenoten.           Dit word per kind bekeken.